A bábszínházak története Európában az ókortól egészen napjainkig

Fordítás

Charles Magnin
Parizs. 1862. 322. old.

A Weimari udvar nem volt az egyetlen Németországban, hol kínai ârnyjátékot és bábokat használtak fel szórakozásként. Magyarorszag mélyén, Kismartonban, a herceg Esterházyak ösi és pompás kastélyában a baratságos múzsa, ki a bábok játékánál elnököl, talán a legnagyobb dicsőségét érte el. Az alábbiakat a kiváló, zeneszerző Haydn nyilatkozatából vesszük, melyet 1805-ben tett Bécsben Bertuch Károly Úrnak, ki Haydn egyik legodaadóbb csodálója.

 

Köztudomású, hogy herceg Esterházy Miklós-József, felvilágosult pártolója a művészeteknek, de elsősorban a zenének, nagy költséggel egy zenekart tartott fenn, mely a legjobb énekesekből és zenészekbol állt. Ezt a zenekart 1762 tól Joseph Haydn vezetésére bizta, kinek neve akkor még elég ismeretlen volt, de kinek jövőjét az öreg herceg Esterházy Antal megérezte és biztositotta sorsát azzal, hogy a házhoz szerződtette. Szintén köztudomású, hogy a Kismartoni kastélyban egy nagy színház is volt, ahol a hercegek a legjobb német és olasz operákat adatták elö. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy ezen kivül egy kis bábszínház is volt, talán legcsodálatosabb mely valaha létezett, hogy tökéletesítse a fabábosokat, díszletezőket és a gépeket. Haydn - ez a fennkölt zeneszerző ki olyan csodálatosan tudta belevegyíteni a vldámságot zenekari műveibe - tanúsága szennt 1773 és 1780 kőzött öt operettet írt a Kismartoni bábszínház számára. Tehát abban az időben, mikor ereje teljében és alkotozsenijének csúcsán volt. Összes zeneműveinek jegyzékében, melyet az agg zeneszerzö sajátkezüleg irt alá és adott at Bertuch Károly Úrnak annak bécsi tartózkodása alatt, ez áll, és most szószerint idézek: A bábszinház részére komponált operettek: Philemon és Baucis, 1773. - Genoveva IV. rész 1777. - Dido, paródia 1778. - A megtorolt bosszúvágy vagy a leégett ház (dátum nélkül) ...

 

 

Efistoire des marionettes en Europe, depuis I'antiquité jusqu'a nos joura.

 

Charles Magnin

Paris 1862.

 

La cour toute poétique de Wimar n'était ps Ie seuIe en Allemagne ou I'on demandat des distraction aux ombres chinoises et aux fantoches. Au fond de la Hongrie, a Eisenstadt, dans l' antique et magnifique manoir des princes Esterházy, la muse aimable qui préside aux jeux de marionettes a remporté peut-etre ses plus merveilleux triomphes. Nous tenons ce que nous allons rapporter d'une confidence faite a Vienne en 1805 par l'illustre compositeur Haydn a Mr. Charles Bertuch, un de ses plus fervents admirateurs.

 

On savait bien que le prince Nicolas - Joseph Esterhazy, protecteur éclairé des artistes et sortout des musiciens, entretenait a grands frais une chapelle composée des chanteurs et des instrumentalistes les plus habiles, il qu'il en confia, des 1762, la direction a Joseph Haydn, dont le nom était encore peu connu, máis dont le vieux pnnce Antoine Esterházy avait deviné 1'avenir et assuré le sort en I'attachant a sa maison. On savait qu'ily avait dans le chateau d'Einsenstadt un grand Théatre, ou ces princes faisaient executer les meilleurs operas allemands et italiens, mais ce qu'on savait moins, c'est qu'il y avait en outre un poetit Théatre de marionettes, le plus admirable pet-etre qui ait jamakis existé pour la perfection des acteurs de bois, les décorations et les machines, et ce que nous avons apprés, enfin, par le itémoignage neme da Haydn, c'est que ce sublime compositeur, qui savait si bien introduire la gaité dans la musique instrumentale, se plut a écrire de 1773 a 1780, c'est - a - dire dans toute la vigeur et la plénitude de son génite, cinq operette pour les rnarionettes d'Eisenstadt. Dans la liste de toutes ses oeuvres musicales, que l'illustre patriarche remit, signée de sa main a M. Charles Bertuch pendant le séjour que ce dernier fit a Vienne, on lit la mention que je transcris. - "Operette composées par moi pour les marionettes: Philemon et Baucis, 1773. - Genvevre, 1777. - Didon, pârodie 1778. - La vengeance accomplie ou la Maison brulée (sans date)"...