MELCHIOR HEFELE (1716-1794)

ÉPÍTÉSZ EMLÉKKIÁLLÍTÁ SA

 

GEDENKAUSSTELLUNG DES ARCHITEKTEN

MELCHIOR HEFELE (1716-1794)

 

SZOMBATHELYI KÉPTÁR

1994. augusztus 30 - november 27.

 

BILDERGALERIE SZOMBATHELY

30. August - November 27. 1994.

 

Edith Schmidmaier

"Hefele Menyhért mint a passaui rezidencia "felújítója" "

 

(Alcím) A passaui rezidencia összehasonlítása Hefele más kastély és rezidencia épületeivel

 

1765 körül Hefele Fertődön tartózkodott, hogy az Esterházy-kastélyon dolgozzon, melyhez különbözö rajzokat és modelleket készített. Ezen a helyen bizonyítható elsőként, hogy egy épület létrehozásán ill. kialakításán doIgozik. Az építés tényleges irányítását azonban átengedte másoknak.(27) Fertődön Hefele elhatározta, hogy ,,Martinelli udvari homlokzatát eltakarja, vagyis, hogy egy rizalitokat összekötő, kulisszaszerüen kialakított homlokzatot épít eléje"(28) Ezzel az építész ugyanazt cselekedte, mint röviddel azután Passauban.

Az Esterházy-kastély udvarra néző homlokzatain óriáspillérek állnak a lábazat szintje fölött, melyek a két fö emeleti szintet összekötik és amelyek egy áttört balusztrádot hordoznak. Ennek szélén kővázák és figurák váltakoznak. Az első emelet ablakait mellvéd köti össze a lábazati párkányzattal, míg a második emelet ablakainak keretkialakítása közvetlenül az architrávval érintkezik. A főépület középrizalitját oromzat koronázza. Az oldalszárnyakon szobrászati elemek fogják össze a balusztrád fölött a három középsö ablaktengelyt, amelyek ugyan a többi ablakformától eltérnek, de nem ugranak elöre. Összességében a tagolás az elemek sokrétűsége által kevésbé hat szigorúan, inkább elevenebben, mint a passaui rezidenciáé.

A (27)-es utalás P. Voit: Der Barock in Ungarn. Budapest 1971, 94 f; és R. Csaba: Fertőd Esterházy Kastély Eger 1988, 6., a (28)-as Voit előző munkájára.

....... Vitathatatlan azonban, hogy Hefele a rokokó formakincsétöl eltávolodva a klasszicizmus felé közelített, amennyiben homlokzatainak hűvösebb, józanabb megjelenést kölcsönzött. Már nem a későbarokkra jellemző íves vonalak díszítik a pozsonyi és a szombathelyi rezidenciákat - talán csak elvétve egy-egy eleme a késői barokknak -, hanem a takarékosan alkalmazott klasszicista dekoráció. A formák tisztulása és megkeményedése áttekinthetőbbé tette a szimmetria- és tengely központúan hangsúlyozott építményeket.